13.05.2018

Det er mai og det betyr bunadstid, det betyr tradisjoner og nasjonalfølelse. Har sydd flere stakker og festdrakter i det siste til både gutter og jenter. For det er ikke så vanlig at små barn har bunad, for det er fryktelig dyrt, så jeg håper å kunne gi fine alternativer som ikke koster så alt for masse. Og det å lage festklær til små mennesker, tror jeg er noe av det morsomste jeg vet! Kunne lesse på med så masse blonder og stæsj jeg bare klarer. Finne gamle bilder, skisse ned ideer, se detaljer jeg liker, sette sammen fine fargekombinasjoner, bruke gamle broderier, blondegardiner gamle kniplinger jeg finner i skuffen hjemme. Gjøre hver enkelt unik, og kombinere gamle og nye teknikker. For mine drakter er sydd på maskin, og jeg bruker overlock i skjørtet, fordi jeg faktisk skal sitte igjen med litt penger når jeg får solgt det. Det er alltids noe håndsøm som må til, blondene blir stort sett sydd fast i tuppene for hånd og alle knapper og hemper blir sydd på for hånd, men hvis jeg skulle sydd alt for hånd hadde jeg måtte plusse på en null iallefall på klærne mine, og da hadde jeg ikke solgt noe. Så man må finne en balansegang mellom tradisjoner, håndverk og effektivitet. Men det er vanskelig med konkurransen som er nå til dags. Når det blir solgt festdrakter til barn til 200 på matbutikken så har jeg ikke sjanse til å matche den prisen. Bare hektene og blondene kommer på nærmere 200 kr og når jeg selger mine for 500 så sitter jeg ikke igjen med så mye, men jeg kan ikke ta mer for da kjøper ingen det. Men hvis man bruker litt ekstra penger på å kjøpe sånne ting så får man noe som er helt spesielt. Jeg elsker det jeg gjør, og jeg tar meg tid til å gjøre det skikkelig, jeg masseproduserer ikke, jeg bruker mennesker jeg kjenner, fotografier fra en svunnet tid som inspirasjon. Alle plaggene er unike og hvis det er noe jeg lager flere av, så er det i et veldig begrenset antall. For hvorfor se ut som alle andre, når du heller kan være unik?

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg