11.06.2015

Hele dagen i dag har blitt brukt til sofasliting… Og det Eneste jeg har gjort er å ta av og på meg pleddet ettersom det ble for varmt eller kaldt. Jeg har febertokter og er kvalm og svimmel. Men jeg visste at det kom. Jeg hadde presentasjon av prosjektoppgaven (kleskolleksjonen min) på mandag og tirsdag hadde jeg semestervurdering. Og allerede fredag skjønte jeg hva som var i ferd med å skje, for dette er ikke første gang at jeg blir syk etter store innleveringer/ presentasjoner.

Jeg har vært sånn siden barneskolen, men var MYE verre før. Nå er jeg bare dårlig et par dager etterpå, før kunne jeg ligge nede gjerne ei uke etter eksamen. Jeg har skikkelig prestasjonsangst og såkalt eksamensyke, men muntlig presentasjoner har jeg ikke noe problemer med under presentasjonen (skravla går nonstop for å si det sånn) Men det er dagene før mens jeg gjør ferdig oppgaven og ser tilbake på hva jeg har gjort de siste ukene og jeg kjenner klumpen i magen begynner å knyte seg og jeg kjenner at pulsen øker og holder seg på en stabil 120 til jeg er ferdig. Dette gjør det at jeg sover fryktelig lite før innleveringer, men det gjør også det at jeg omtrent ikke klarer å spise heller. Så jeg går kun på reservelagret og når jeg da endelig er ferdig med så bare bryter kroppen sammen. Og jeg må bare ligge i senga og vente på at kroppen vil noe som helst igjen. For uansett hvor mye jeg øver og uansett hvor godt jeg kan noe så blir jeg syk. Men det har blitt betraktelig bedre etterhvert som jeg har blitt eldre.

Jeg lært en del tips og triks opp igjennom tidene som har hjulpet mye, som jeg tenkte jeg kunne dele:

~ Lær stoffet skikkelig! Les igjennom mange ganger og vær sikker på at du kan det skal ha om.
~ Ikke gjør alt i siste liten. Hvis man er ferdig et par dager før har man tid til å gå igjennom og rette, endre og forbedre, enn hvis man begynner kvelden før og er ferdig midt på natta og ikke rekker å lese igjennom/ øve.
~ Si seg fornøyd. Etter et visst antall ganger når man har gått igjennom og endret og rettet så er det best å bare gi seg og være fornøyd. Kanskje det var en vanskelig oppgave som du følte du ikke fikk til skikkelig, men det er bedre å levere å få en litt dårlig karakter enn å tviholde på oppgaven fordi du ikke er fornøyd og få stryk.
~ Få noen til å se igjennom, enten foreldre, kjæreste eller noen som går på skolen din som kan rette småfeil underveis og komme med konstruktiv kritikk om hva som er bra, hva du kanskje skulle hatt med mere om og hva du kan kutte.

Lykke til!

Xoxo

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg